Interview Marco, hoofd uitvoering
Waar bestaat de afdeling uitvoering uit?
Ik verzorg zelf de planning en geef leiding aan de inkoop, de montage en het magazijn. Afdeling service valt niet onder mijn verantwoording, maar de samenwerking is zo groot dat we bijna een geheel zijn.
Hoe lang werk je bij Pronk ergo?
Ik ben vlak na de start van Pronk ergo in 1988 begonnen. Toen was het nog een heel klein team. Ik begon als verkoop binnendienst en met de groei van het bedrijf groeide mijn functie naar hoofd verkoop. Na tien jaar maakte ik een overstap naar sanitairgroothandel Linido, tegenwoordig Handi Care. Een leuke functie eveneens in de verkoop. In die functie had ik nog regelmatig contact met Pronk ergo. Toen ik vier jaar geleden gevraagd werd voor de functie van hoofd uitvoering, heb ik ja gezegd. Mijn hart ligt toch meer bij de aangepaste keukens en ik miste het contact met de eindgebruiker.
Wat voor opleiding heb je gevolgd?
Voor deze functie heb je commerciële en technische kennis nodig. Het technische deel heb ik opgedaan tijdens mijn middelbare opleiding op de MTS bouwkunde. Daar zat ook een opleiding tot technisch tekenaar bij. Ik heb een paar jaar in de bouw gewerkt voor ik bij Pronk ergo begon.
Welke werkzaamheden doe je precies?
Ik doe de planning van alle opdrachten, wat inhoudt dat ik met alle betrokkenen afspraken maak voor het uitvoeren van de order. Ik plan de monteurs in en geef instructies aan de inkoop en het magazijn. Het is belangrijk dat alle afdelingen goed op elkaar zijn ingespeeld. Een klein foutje kan namelijk grote gevolgen hebben.
Wat vind je leuk aan deze functie binnen de organisatie?
Door mijn ervaring in de verkoop kan ik me goed verplaatsen in de klant en daardoor beter inspelen op de situatie. De mix van commercie en planning maakt het afwisselend en leuk. Het regelen van zaken en ervoor zorgen dat de monteurs met de juiste producten op pad gaan vind ik de grote uitdaging. . Daarbij waardeer ik de saamhorigheid met collega’s die ik soms al vanaf het begin van Pronk ergo ken enorm.
Heb je een bepaald specialisme binnen de afdeling uitvoering?
De meeste ervaring heb ik met keukens, sanitair en hoog/laag systemen.
Hoe verloopt een traject vanaf de opdracht tot en met de oplevering?
Dat is een uitgebreid traject, maar om het kort samen te vatten gaat dit als volgt: De calculatieafdeling en administratie verwerken de opdracht in ons computersysteem. Dan ontvang ik het dossier. Ik controleer de gegevens inhoudelijk, maak een afspraak met de klant en/of uitvoerder en plan een of meerdere monteurs. Vervolgens zorgt de inkoop dat alles wordt besteld. Een week voor montage wordt aan de hand van de pakbon gecontroleerd of de order compleet is, eventuele manco’s worden aangevuld. Alle onderdelen kunnen dan worden klaargezet, zodat de monteur het kan laden. De dag na montage spreek ik eventuele opmerkingen door met de monteurs en servicezaken geef ik door aan de afdeling service. Als alles in orde is, meld ik de order gereed, zodat de boekhouding de facturering kan afhandelen.
Kom je wel eens voor uitdagingen te staan?
Ja, hoor. Maar juist als iets tegenzit, is het de sport om het op afstand met de monteur of betrokkenen op te kunnen lossen. Creativiteit is belangrijk. Het is een wisselwerking om samen te bedenken hoe een probleem opgelost kan worden. Samenvattend is het ontzettend leuk en afwisselend op deze afdeling en streven we er elke dag naar om de klant koning te laten zijn!